Het lijkt zo verleidelijk; zelf een logo maken. Even zoeken op internet en binnen een paar seconden bieden zich de eerste pagina’s al aan, waarop je zelf gratis een logo kunt ontwerpen. Houd er wel rekening mee dat het zelf ontwerpen van zo’n logo welleswaar niets kost, maar het je waarschijnlijk uiteindelijk ook niets op zal leveren. Het ontwerpen van een logo is een vak, waarbij er rekening gehouden moet worden met veel aspecten. Een professional houdt rekening met al deze aspecten, waardoor je hierdoor zeker weet dat je op een logo kunt rekenen, waar je echt iets aan hebt. Aan welke aspecten je dan moet denken als je het professioneel aan wilt pakken? Wij hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet!
Waar moet een professioneel logo aan voldoen?
Een professioneel logo laten ontwerpen is een verstandige keuze. Je kiest er hiermee namelijk voor om het professioneel aan te pakken, iets wat je zakenrelaties zullen waarderen. Het aantal voorwaarden waar een professioneel logo aan moet voldoen is best groot. Zo moet een logo tijdloos zijn, functioneel en breed inzetbaar. Ook moet een logo in ‘iemands hoofd gaan zitten’, denk hierbij maar eens aan het logo van Apple, een logo die mensen niet snel zullen vergeten. Ook kleurgebruik is belangrijk als het om een logo gaat. De kleuren die er gebruikt worden voor jouw logo moeten natuurlijk wel corresponderen met waar jouw bedrijf voor staat. Ben je actief als hovenier? Dan zou de kleur groen hier bijvoorbeeld goed bij passen. Ben je actief in de horeca? Dan zou de kleur rood voor je logo gebruikt kunnen worden, deze kleur wekt namelijk eetlust op.
Tijdloos en eenvoudig
Een goed logo moet tijdloos zijn. Hier moet dus goed over nagedacht worden, het is bijvoorbeeld niet verstandig om iets in het logo te verwerken, wat echt van de huidige tijd is. Zou je dit wel doen, dan zou je bij klanten de indruk kunnen wekken over een paar jaar, dat je ‘achterloopt’. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Waar ook rekening mee gehouden moet worden in je logo, is dat je deze qua promotie breed in kunt zetten. Denk hierbij aan gebruik van je logo op je bedrijfskleding, op je bedrijfsbusjes of bijvoorbeeld op het briefpapier. Een professioneel bureau zal alle bovengenoemde aspecten (en nog meer aspecten) meenemen om uiteindelijk te komen tot jouw ideale logo. Is deze eenmaal gereed en werk je hier actief mee, dan zul je merken hoeveel toegevoegde waarde een professioneel logo eigenlijk echt heeft. Kies jij ook voor een professioneel logo?